ועדת צר"מ
ועדת צר"מ צוות רפואי מיוחד. היא וועדה אשר פועלת באגף השיקום במטרה לקבוע האם הנכה מסוגל לעבוד או שמא הוא לא מסוגל לעבוד.
מקום בו הנכה לא מסוגל לעבוד , הוועדה יכולה לקבוע אחת משתי אפשריות , או שהנכה איבד את כושר עבודתו , או לחלופין שהנכה איבד את כושר עבודתו בצורה חלקית , לאמור הוא יכול לעבוד ארבע שעות ביום ולא יותר , במקרה השני הנכה יתבקש למצוא לעצמו בין באמצעות משרד הביטחון או בין באמצעותו עובדה למספר שעות ביום והוא יקבל את ההשלמה המגיעה לו ממשרד הביטחון.
הבסיס המשפטי לעבודת ועדת צר"ם
הבסיס לפעולת וועדת צר"ם הן הוראות אגף השיקום בדגש על הוראה מספר 85.01, 85.02 וחוק הנכים תגמולים ושיקום.
לאמור המדובר הוא בתשלום עבור תגמול מיוחד (תג"מ) בגין העובדה כי הנכה איבד את כושר עבודתו בצורה חלקית או מלאה.
ההבדל העיקרי בין הוראה 85.01 ל85.02 הוא בכך שהוראה 85.02 צמצמה את תחולת התג"מ רק למקרים בהם הנכה לא יכול לעבוד עקב נסיבות אשר קשורות בנכות המוכרת וזאת בשונה מבעבר במקרים בהם ההוראה הייתה יותר מרחיבה. וגם נכים שמפאת מצבים מרוכבים אשר אינם קשורים בנכות המוכרת לא יכולים לעבוד וקיבלו את סיוע המשרד.
משרד הביטחון אגף השיקום צמצם משמעותית את זכויות הנכים , בקבעו את התנאי כי רק בגין איבדו כושר העובדה חלקי או מלא של הנכה יהיה יכול לקבל תגמול מסוג תג"מ, מקום בו הנכה איבד את כושר עבודתו עקב נכותו המוכרת , שכן ישנם מצבי ביניים שהם מאוד מורכבים , שבהם הקביעה של ועדת הצרם לא יכולה להיות מושתת על קביעות שהן שחור או לבן.
הדיון בוועדת צר"מ היום הוא דיון ארוך , בדרך כלל יושב רופא שהוא רופא שיקומי ורופא מן התחום אליו מתייחסת הנכות המוכרת.
לוועדה זו חשוב לראות אם לנכה קיימת נכונות לעבוד , אם הוא אומר שהוא רוצה לעבוד תצא החלטה שאומרת שעליו לשוב לעבודה במשרה מלאה או חלקית , בדרך כלל רוב הנכים , לא מודעים , או שהם מודעים לעובדה שהם מתקשים לעבוד אבל הם מנסים לחזור לתלם , ואמירה של הנכה שהוא רוצה לחזור לשוק העובדה למרות מגבלותיו משרתת לרוב רק את הוועדה הרפואית ולא את האינטרסים של הנכה.
ברור הוא שכל נכה הגם שהוא ישב בבית שנים לא מעטות ירצה לעבוד , ברם רצון לחוד ומעשים לחוד. חשוב להבהיר לנכים שמקום שבו נכה לא עבד מספר רב של שנים , וישב בבית ואף קיבל תגמול מסוג תג"מ או תט"ר יהיה מאוד קשה להחזיר אותו לעבודה. זה אפשרי , אבל זה כמעט תמיד לא יעלה יפה , כי ככל שאדם יוצא ליותר זמן משוק העובדה הסיקוי להחזיר אותו לשוק העובדה הוא יותר קטן.
הטיעון בפני הועדה
מנקודה זו חשוב להבהיר כי נכה שמופיע בוועדת צר"מ עליו קודם לדבר על המגבלות שהנכות המוכרת מטילה עליו , יכולות להיות מגבלות של כאב , יכולת להיות מגבלות של חוסר שינה , יכול להיות מגבלות של כאבי ראש טורדניים , כל מגבלה ומגבלה מטילה על הנכה קשיים עמהם יהיה קשה לו להסתדר בעבודה , להתמיד בה במיוחד כאשר המדובר הוא בעבודה בסביבה תחרותית.
עבודה בסביבה תחרותית כמעט אף פעם לא מתאימה לנכים , קשה מאוד לשבץ נכה בעבודה שכזו , ולכן עם כל הרצון הטוב יותר חשוב בוועדה מסוג זה להכיר במגבלות , ולבחון היטב האם הדבר הזה בכלל אפשרי.
נקודה נוספת וחשובה היא החלטות קודמות , אם קיימות בתיק החלטות קודמות אשר קובעות שהנכה לא יכול לעבוד כל עוד שלא השתנה בסיס הנתונים של ההחלטות הקודמות , לאמור לא חל שיפור במצבו של הנכה מן הראוי להותיר את ההחלטה על קנה.
מקום בו הוועדה מחליטה שהנכה יכול לעבוד קיימת דרך ערעור קצת מוזרה לרופא המחוזי ולרופא הראשי , ברור הוא שכל הרופאים במשרד הביטחון יאשרו את ההחלטות , של הרופא המרחבי ולכן ומשנסתיימו כל המהלכים המשפטיים מן הרואי לפנות בעתירה מנהלית לבין המשפט לעניינים מנהלים על מנת שזה יבחן את החלטת הראשות.
עורך דין גיא בית און הנו מומחה למשפט המנהלי ומתמחה בייצוג בפני וועדות צר"מ .
בכבוד רב
גיא בית און עו"ד