טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

זכויותיהם של נפגעים כתוצאה מהלם קרב ופוסט טראומה 

למרבה הצער, ישראל היא מן המדינות המנוסות ביותר בכל מה שקשור למלחמות ממושכות ולהתמודדות מול סיטואציות ביטחוניות מורכבות.

בתוך כך, אלפי אנשים ששירתו במערכת הביטחון (סוהרים, שוטרים, חיילים או מתנדבים במסגרת המשמר האזרחי) חוו אירועים קשים של לחימה אשר לא אחת – הותירו בהם צלקות נפשיות.

ברבים מן המקרים, התפתחו אצלם אותם נפגעים ,  מצבים קליניים של הלם קרב או פוסט טראומה (Post Traumatic Stress Disorder) אשר גורמים להם לחיות מחדש את האירועים הקשים שעברו בזמן השירות.

מעבר לעובדה כי הדבר פוגע בשגרת חייהם ובזו של הסובבים אותם, הם גם זכאים לזכויות ולהטבות נרחבות במסגרת ההכרה בהם כ- "נכי צה"ל" , וזאת  במטרה לנסות לשקמם במסגרת החיים האזרחים ולסייע להם להשתלב במקרים האפשריים חזרה בחברה , תוך טיפול במקביל בסימפטומים שהם חווים יום יום.

כאב, פחד, אובדן וצער הן תחושות המלוות את כלל האירועים המלחמתיים , אשר נותרים חתומים , בנפשם של לוחמים רבים לאורך כל ימי חייהם , בין שהם מודחקים , ובין שאינם מודחקים , ההדקחה לא מונעת את הסבל הנפשי , ההדחקה משמעותה , התמודדות חכמה של הנפגע עם מצבו הנפשי , אבל זו כאמור לא נמשכת לאורך זמן .

יתרה מזאת, יש את אלו השבים ממחוזות התופת הקשים כאשר הם נושאים עימם צלקות הנותרות בהם שנים ארוכות. במקרים רבים, לא מדובר בהכרח בפציעות הנראות לעין, אלא בפגיעות המחלחלות אל לב ליבה של הנפש.

בעגה הפסיכיאטרית  המקצועית הפגיעות הללו מוגדרות כ- 'הפרעת דחק פוסט-טראומטית' (או 'Post Traumatic Stress Disorder'), אשר עשויה לשבש בצורה קשה מאוד את שגרת חייהם של הסובלים ממנה.

בממוצע, בין 10%-15% מן החיילים אשר השתתפו באירועי קרבות ומלחמות – ידווחו על תסמינים המעידים על פוסט טראומה . פוסט טראומה ,  יכולה להיות תסמונת , פוסט טראומטית חריפה , אשר ממלאת אחר כל התנאים של תסמונת פוסט טראומטית.

פוסט טראומה יכולה להיות תסמונת פוסט טראומטית חלקית , אשר לא ממאלת אחר כל הקריטריונים של תסמונת פוסט טראומטית , ויכולה גם להיות תסמונת פוסט טראומטית שהיא מורכבת , או נידחת .

יאמר כי מי שעוסק בפוסט טראומה יודע כי קיימים מצבים רבים של פוסט טראומה ואין המדובר הוא בסוג אחד של תסמונת ומכאן בעצם האתגר שבטיפול בתביעות מסוג זה , כמו גם הייצוג בתביעות מסוג זה , ונדרשת רגישות והבנה לאורך כל הטיפול בנפגע , שכן הסבל שהוא נושא איתו לעיתים הוא גדול מנשוא.

הלומי קרב ונפגעי פוסט טראומה בישראל

מדינת ישראל , כמדינה החווה מלחמות וקרבות חדשות לבקרים, אין זה מפתיע כי יש בה ,  אלפי בני אדם אשר סובלים בישראל תמסמונת פוסט טראומטית , בין שהמדובר בתסמונת חריפה , קשה , חלקית , או נידחת , סבל הוא סבל.

בחלק מן המקרים, מדובר בפגיעות אשר נגרמו כתוצאה מחוויות לחימה טראומטיות. במקרים אחרים, מדובר גם באירועים המוגדרים כ- "פעולות איבה" כמו פציעה בפיגוע או עדות ראיה לפיגוע שהתרחש. דוגמא רלוונטית נוספת, הוא המצב הביטחוני הנפיץ שבדרום שבו כל אחת לתקופה אנו שומעים על מתקפות פצמ"רים וטילים על ישראל , דבר אשר מוריד את הסף של מי שגרים בדרום לפתח תסמונת פוסט טראומטית , בשנים מאוחרות.

באופן כללי יש לציין, כי הופעתה של הפוסט טראומה עלולה להיגרם ולהתפתח גם כתוצאה מאירועים אחרים (כמו חוויה של התעללות מינית או אירועים שכמעט והסתיימו במוות כמו תאונות דרכים למשל) או אירועים אשר בהם היו הנפגעים עדים לאירועים טראומטיים , אובדן חיים , או פגיה בשלמות הגוף וסכנה לחיים.

 

למה זכאים הלומי קרב ונפגעי הפוסט טראומה אשר הוכרו כנכי צה"ל?

ראשית, על מנת שנפגעי הלם קרב/פוסט טראומה יוכלו לזכות בהכרה כנכי צה"ל, עליהם להוכיח כי "קיים קשר נסיבתי בין תנאי שירותם הביטחוני לבין הפגיעה הנפשית שנגרמה להם".

על הנפגעים אשר סובלים מפוסט טראומה לעשות זאת  דרך הגשת תביעה ל- 'קצין התגמולים, (הגורם במשרד הביטחון המוסמך לדון בבקשת התביעה שלהם) ,אשר מחליט האם יש להכיר בנכותם.

לאחר שקצין התגמולים , יחליט כי הוא מכיר בהם , כנפגעי פוסט טראומה ,  הם יזומנו לוועדה רפואית פסיכיאטרית שתפקידה הוא לקבוע את מידת הנזק הנפשי ממנו הם סובלים , ויקבע להם אחוזי נכות אשר יכולים להיות , זמניים או קבועים , על פי שיקול דעת הוועדה הרפואית. .

אם יקבעו לנפגע/ת אחוזי נכות הנעים בטווח שבין 10%-19%, הם יהיו זכאים למענק חד פעמי אשר יפצה אותם בגין נכותם , אך זולת הכסף שהם יקבלו , הם לא יקבלו דבר , אבל הזכות להגשת החמרת מצב או ערעור על ההחלטה של הועדה הרפואי לאחר שנים יכול לעלות להם את אחוזי הנכות ואז הם יהיו זכאים לסל הטבות שלם מאגף השיקום במשרד הביטחון.

נפגעי פוסט טראומה בעלי אחוזי נכות של מעל ל20 אחוזים 

נפגעים אשר נכותם הינה מ20% נכות ומעלה, הם זכאים  זכאים לתגמולים מתוקף 'חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט – 1959'.

בנוסף לזכאותם לקבלת תגמולים ,  הם זכאים לשורה של הטבות , אשר לעיתים הם יחודיות אך ורק למי שהוכר כנפגיע פוסט טראומה:

  • טיפול רפואי , פסיכאטרי , או פסיכלוגי , בדרך כלל במחלקה יעודית בבית חולים אשר מטפלת בנפגעי מערכת הביטחון.
  • הנחה בארנונה.
  • סיוע בדיור , או לעיתים קבלת דיור ממאגר הדירות של משרד הביטחון.
  • סיוע במימון לימודים אקדמיים או בלימודי הכשרה מקצועיים.
  • החזר עבור נסיעות לטיפולים רפואיים .
  • הנחת מיסוי ברכישת רכב חדש.

ככלל, תביעות להכרה כנפגעי פוסט טראומה הן עניין מורכב אשר עשוי לקחת זמן. כדי להעריך נכונה את סיכויי התביעה , במיוחד בתביעות אשר מוגשות שנים לאחר השחרור מהשירות הצבאי , רצוי , עובר להגשת התביעה להתייעץ עם עורך דין שהוא מומחה בתחום.

בכבוד רב

עו"ד  גיא בית און