טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

מדריך משפטי ממוקד לנפגעי פוסט טראומה

 (יוצאי מערכת הביטחון)

פוסט טראומה או "הפרעת דחק פוסט-טראומטית" (Post-Traumatic Stress Disorder ובקיצור "PTSD") היא הפרעת חרדה ידועה בתחום הפסיכיאטריה אשר נגרמת כתוצאה מאירועים טראומטיים חד פעמיים. על פי נתונים סטטיסטיים, כ- 40% ממקרי הפוסט טראומה נגרמים כתוצאה ממוות בלתי צפוי של אדם שהיה קרוב לנו במיוחד. במקרים אחרים, הפוסט טראומה עלולה להיגרם כתוצאה מתאונות עבודה, אלימות ומקרים של אונס. למרבה הצער, במדינת ישראל יש אלפי אנשים הסובלים מפוסט טראומה, כאשר אחד הגורמים המרכזיים להופעתה אלו אירועים הקשורים במלחמות כגון פיגועים, מתקפות טילים וקרבות קשים במהלך השירות הצבאי. במאמר זה אנחנו נדון ונתמקד בדוגמאות האחרונות, וספציפית, נדבר על נפגעי פוסט טראומה יוצאי מערכת הביטחון ועל הזכויות המגיעות להם מתוקף 'חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט – 1959'.

 

בתקופה שלאחר מלחמת יום הכיפורים, מדינת ישראל החלה להכיר ביוצאי מערכת הביטחון אשר נפגעו בנפשם כנכי צה"ל. משמעות הדבר היא שהם זכאים לרשימת זכויות והטבות בהתאם להגדרות הרשומות ב- 'חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט – 1959'. חיילים, שוטרים, סוהרים או מתנדבי המשמר האזרחי אשר נפגעו בנפשם כתוצאה מתנאי שירותם הביטחוני, יהיו רשאים להגיש תביעה מיוחדת ב- 'אגף שיקום נכים' במשרד הביטחון ולעבור וועדה רפואית ייעודית אשר תוכל לקבוע אחוזי נכות וגובה פיצויים/תגמולים בהתאם.

בשלב הראשון, הנפגע נדרש להגיש את תביעתו לידי "קצין התגמולים" – שהוא הפקיד במשרד הביטחון אשר רשאי לדון בתביעה ולהכיר עקרונית בנכותו של הנפגע, כאשר לאחר מכן האחרון יזומן לוועדה הרפואית המיוחדת אשר תבדוק אותו ותקבע האם יש מקום לקבוע לו אחוזי נכות ותגמולים/פיצויים. עפ"י רוב, הוועדה הרפואית מורכבת מלפחות רופא מומחה אחד (בתחום הקשור לפגיעתו של הנפגע) וממזכיר וועדה.

בטרם ההגעה לוועדה הרפואית, חשוב לדאוג ולרכז אסמכתאות ותיעודים רפואיים רלוונטיים אשר יוכלו בהכרח להעיד כי לנפגע נגרמה נכות מסוימת. בהתייחס לנפגעי טראומה, אלו יכולים להיות למשל מרשמי תרופות פסיכיאטריות/פסיכולוגיות, אישור אשפוז במוסד לבריאות הנפש וכיוצ"ב. בכדי להגיע מוכנים בצורה טובה אל הוועדה, מומלץ לפנות ולהתייעץ עם עו"ד מומחה אשר מטפל בסוגיות של הגשת תביעות כנגד משרד הביטחון.

 

אילו פיצויים, תגמולים או זכויות זכאים נפגעי הפוסט טראומה יוצאי מערכת הביטחון לקבל?
ככל שיימצא קשר נסיבתי בין תנאי השירות הביטחוני של הנפגע לבין הנכות הנפשית אשר נגרמה לו, הוא עשוי להיות זכאי לפיצויים משמעותיים ולרשימת זכויות והטבות נרחבת. כך למשל, נפגעי פוסט טראומה אשר הוכרו כנכי צה"ל ואשר נקבעו להם בוועדות הרפואיות בין 10%-19% אחוזי נכות, יהיו זכאים לקבלת מענק חד פעמי ואף להנחה משמעותית בתשלומי הארנונה השוטפים. החל מקביעה של 20% אחוזי נכות ומעלה, נפגעי הפוסט טראומה יהיו זכאים לקבל תגמולים חודשיים קבועים, וזאת, לצד שורה של הטבות וזכויות נכי צה״ל נוספות כגון:

  • סיוע בתשלומי לימודים לילדים.
  • סיוע בפתיחת עסק ובמימון לימודים אקדמיים (כולל תשלומי קידום חודשיים בזמן הלימודים).
  • זכאות לקבלת טיפול תרופתי המתאים לבעיות נפשיות.
  • קבלת פטור ממס הכנסה (פטור מלא מתשלומי מס הכנסה יינתן לנפגעים בעלי 100% נכות).
  • הנחה בתשלומי עמלות לבנקים.
  • הנחה בתשלומי נסיעות ברכבת בשיעור של 33% (רלוונטי לכל מי שמוגדרים כנכי צה"ל).
  • ועוד..

 

עד מתי ניתן להגיש תביעה במקרים של פוסט טראומה?

ברמת העיקרון, ניתן להגיש תביעות למשרד הביטחון בגין נכות שנגרמה במהלך השירות הביטחוני – עד לשלוש שנים ממועד הפגיעה. כל תביעה שתוגש לאחר מכן, תהיה עשויה להידחות מתוקף התיישנותו של האירוע. עם זאת, כאשר מדובר בפגיעות נפשיות של הלם קרב ופוסט טראומה, יהיה ניתן להגיש את התביעה בגינם גם לאחר שלוש שנים. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים הפוסט טראומה מופיעה רק לאחר שנים רבות מרגע הפגיעה.

מוטב לסייג כי ככל שחולף זמן רב יותר מרגע הפגיעה, הקושי להוכיח את הקשר הנסיבתי בין תנאי השירות הביטחוני לבין הפגיעה הנפשית שנגרמה – רק ילך ויגדל. על כן, כדאי להימנע מלהמתין ולדאוג להגיש את התביעה כמה שיותר מוקדם. ובכל מקרה, בכדי לפעול באופן הנכון והיעיל ביותר ולהבטיח הזדמנות למיצוי זכויות מלא, חשוב לפנות ולהתייעץ עם עורך דין מומחה לתביעות נגד משרד הביטחון.