המדריך לתביעות חבלה ופציעה
תביעות חבלה ופציעה במשרד הביטחון- המדריך המלא
תביעות חבלה ופציעה יכולות להתרחש הן במהלך השירות הצבאי ושירות הביטחון או במהלך חופשה מהצבא, כאשר קיימים מספר הבדלים בין שני סוגי התביעות הללו.
טיפול בתביעות חבלה ופציעה
הטיפול בתביעה במשרד הביטחון בעניין חבלה או פציעה הוא יחסית קצר.
רוב תביעות החבלה אשר מוגשות למשרד הביטחון מספר שבועות לאחר שחרורו של התובע מהצבא אורכות בין חצי שנה עד שנה מבחינת משך זמן הטיפול בהן. זה נחשב זמן טיפול קצר יחסית, מאחר והשאלות העובדתיות והרפואיות במקרי פציעה כמעט ולא נמצאות במחלוקת. מדובר בתאונות דרכים, תאונות אימונים, אירועים לא גדולים אך משמעותיים.
במקרים מסוימים בהם הפגיעה מורכבת והתובע אושפז בבית החולים לאחר הפגיעה הליך הטיפול אפילו קצר יותר, אך מדובר במקרים מועטים בלבד. יתר התביעות, לדוגמא תביעות גב או תביעות בהן התובע הגיש את תביעתו לאחר יותר מחצי שנה מאז שחרורו מהצבא – הטיפול בהן נמשך בין שנה לשנתיים.
מספר פגיעות בתביעה
תביעה נגד משרד הביטחון מתייחסת לסך כל הפגיעות שיש לאותו נפגע, אשר לעיתים סובל ממספר פגיעות שונות. במקרים כאלה, בהם הנפגע סובל מכמה פגיעות שונות, למשל פגיעה נפשית יחד עם פגיעה אקוסטית ופגיעות בכתף, בברך וצלקות-כל אחת מהפגיעות הללו היא תביעה בפני עצמה ומצריכה בירור שונה. משרד הביטחון בדרך כלל מפצל את התיק בין חבלות לבין מחלות, כך שמספר קציני תגמולים שונים עובדים על אותו תיק וזה לוקח זמן, לעיתים הרבה זמן.
מומלץ להגיש את כל הפגיעות בתביעה אחת וזאת משתי סיבות מרכזיות: הראשונה היא על מנת לתת כיסוי מרבי לכל פגיעותיו של התובע. הסיבה השנייה היא הזמן. מאחר ופתיחת תביעה נוספת דורשת כמעט את אותו המסלול וככל שהזמן מהשחרור מתרחק הדברים מתחילים להסתבך והסיכוי בהצלחת התביעה פוחת.
טיפול קצין תגמולים בתביעת חבלה
לאחר שקצין התגמולים או מספר קציני תגמולים מקבלים את התביעה, אם מדובר במשהו מינורי או ברור שאין לגביו יותר מדי שאלות קצין התגמולים יכול להעביר את התביעה למזכירות וועדות רפואיות אשר תכנס וועדה רפואית מחוזית. במרבית התביעות ההליך הוא מעט שונה.
אם מדובר בחבלות גב או ברכיים, קצין התגמולים מזמין חומרים של התובע מגופים ציבוריים שונים כמו קופת חולים, חדר לידה, טיפת חלב , לשכת הרווחה המקומית (בתביעות נפש), בית הספר. הזמנת החומרים אורכת זמן, בד"כ בין חצי שנה לשנה. לאחר שהתקבלו כל החומרים קצין התגמולים בודק אותם ומחפש האם היו אירועים בעבר אשר קשורים לאותה פגיעה. הוא עובר על החומרים שהתקבלו, מסכם את התיק ומחליט אם הוא צריך להעביר אותו לבירור עובדתי.
בירור עובדתי
שלב הבירור העובדתי מתבצע ע"י חוקר מטעם קצין התגמולים במחלקה לבירור עובדתי מטעם משרד הביטחון. החוקר יוצר קשר עם הגורמים הרלוונטיים לאימות הנסיבות העובדתיות ומקבל החלטה האם הפרטים שמסר התובע נכונים או לא. במידה והחליט כי התובע צודק ודבריו נכונים והוא מטפל בתביעה – התיק עובר ליועץ הרפואי הראשי שגם הוא עובר על החומר ומחליט לאיזה מומחה מטעמו יש לשלוח את התיק לצורך חוות דעת.
מומחה רפואי
המומחה הרפואי מטעם קצין התגמולים הנו רופא חיצוני העובד עם משרד הביטחון ומשמש כיועץ רפואי הנותן חוות דעת. תפקידו לקבוע האם קיים קשר סיבתי בין האירוע שהתרחש לבין הפגיעה לגביה הוגשה התביעה.
לצורך מתן חוות הדעת הרפואית המומחה מזמן אליו את התובע לבדיקה רפואית אשר לאחריה נכתבת חוות הדעת.
החזרת התיק לקצין התגמולים
לאחר החזרת התיק לקצין התגמולים היועץ הרפואי מטעם קצין התגמולים צריך לעבור על התיק במטרה לקבוע האם הוא מאשר את חוות הדעת של המומחה. בדרך כלל המומחה הרפואי מטעם קצין התגמולים מאשר את חוות הדעת והתיק עובר לשלב הוצאת ההחלטה.
הוצאת החלטה
לאחר שהיועץ הרפואי סיים את תפקידו התיק חוזר לקצין התגמולים לצורך הוצאת החלטה בעניינו של התובע. קצין התגמולים גם הוא בעל שיקול דעת בדבר קבלה או דחיית התביעה ולכן גם הוא עובר על התיק, מסכם אותו ובסוף מוציא את ההחלטה האם התביעה מתקבלת או נידחת.
יחד עם הוצאת ההחלטה קצין התגמולים שלוח לתובע גם הודעת SMS, בד"כ בנוסח באומר כי יצא מכתב ממשרד הביטחון בדואר רשום. זה הסימן לדחיית התביעה.
נוסח אחר של ההודעה הוא שהתובע יכול לבקש טיפול רפואי ותגמולי טיפול רפואי בהתאם לצרכיו. מכאן התיק עובר למזכירות הוועדות הרפואיות לצורך כינוסה של וועדה רפואית.
מזכירות הוועדה הרפואית המחוזית
התיק מגיע לאחראי וועדות רפואיות הקובע איזו ועדה רפואית ובאיזה הרכב תדון בתיק והוא ממלא טופס לוועדה עם הנחיות מסוימות. לאחר שלב זה התובע צריך להמתין למכתב אשר בו יודיעו לו מהו המועד לדיון בפני וועדה רפואית.
וועדה רפואית מחוזית
התובע מגיע לוועדה הרפואית לצורך קביעת אחוזי נכות, שם הוא צריך להסביר לחברי הוועדה מה מצבו ומהן מגבלותיו הרפואיות עקב הפגיעה.
שלב אחד לפני אחרון: התיק חוזר לקצין התגמולים
לאחר סיום הוועדה הרפואית המחוזית התיק חוזר לאחראי וועדות רפואיות ואם אין לו הערות או אם הוא לא רוצה להחזיר את התיק שוב לוועדה רפואית לצורך הבהרה או דיון נוסף יוצאת החלטה המפרטת את אחוזי הנכות שנקבעו לתובע.
אם התובע אינו מרוצה מהחלטת הוועדה המחוזית הוא יכול לערער לוועדה עליונה. ערעור כזה מצריך הבנה של הסיכונים והסיכויים.
התיק עובר לחשב קצין התגמולים
אם יוצאת החלטה עם אחוזי נכות התיק עובר לחשב קצין התגמולים אשר צריך להעביר את הכסף לתובע. אם לתובע מגיע מענק בעקבות אחוזי נכות בגובה 10%-19% הכסף יועבר אליו תוך שישים יום במידה ולא ערער.
אם לתובע יש לו 20% נכות ומעלה הוא יקבל סכום רטרואקטיבי של משך הזמן בו התביעה טופלה בקצין התגמולים ואת התגמול החודשי אותו יקבל למשך כל ימי חייו .
אם בתקופה שבין הגשת התביעה לקצין התגמולים לבין הוועדה הרפואית התובע קיבל תגמולים מסוג תגמול טיפול רפואי אז חשב קצין התגמולים מקזז את הכספים שהתקבלו בתקופה זו ושולח לחשבון הבנק את יתרת הכספים.
שיחה במחוז השיקום
בסיום כל התהליך יוזמן התובע לשיחה באגף השיקום בהתאם למחוז אליו הוא שייך. בשיחה זו יוסבר לו לגבי זכויות נכי צהל ואיך הוא יכול לממש אותן.
לאחר השיחה מתחיל תהליך תקשורת עם משרד הביטחון הנמשך למשך כל ימי חייו של התובע וכולל טיפול רפואי, העלאת אחוזי נכות, מתן הטבות וטיפול בתביעות להחמרת מצב אם מצבו הוחמר.
חשוב לדעת! בתהליך זה יש להתאזר בסבלנות, כי לגורמים במשרד הביטחון יש זמן וכי זה גוף ממשלתי בירוקרטי אשר כמו כל גוף בירוקרטי אחר לוקח זמן להתנהל מולו. אבל במקרה של פציעה או מחלה בצבא עדיף להיות מוכר על ידי משרד הביטחון כי באגף השיקום יש אנשי מקצוע מומחים בטיפול בנכים, הם לא חוסכים כסף בנושא הטיפול הרפואי, כולל התרופות הכי טובות שיש, ציוד, שיקום ועוד.
ולכן, גם אם לעיתים קשה להתנהל מול משרד הביטחון אגף השיקום- בסופו של דבר נכי צהל נמצאים בידיים טובות.
להתייעצות עם עו"ד גיא בית און, מומחה בתביעות משרד הביטחון, ניתן לפנות בטלפון 03-9391070 או לשלוח הודעה דרך האתר