טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין צלקות 

צלקות הן מסוג התביעות שתמיד עולה בהן שאלה האם יש מקום להגיש תביעה לגביהן , או אין מקום להגיש תביעה לגביהם. צלקות בדרך כלל לא מקנות הרבה מאוד אחוזי נכות , אלה אם כן מדובר בצלקות נרחובות , ישנם גם נפגעים אשר סובלים מצלקות נרחבות , אשר מקבלים הרבה מאוד אחוזי נכות בגינן , ברם לרוב מדובר במקרים שהם מקרים חריגים ביותר ויש נפגע אחד או מספר נפגעים כאלו מקרב נכי צה"ל.

צלקות שהן חלק מארוע חבלתי או אירוע רפואי 

מה שמאפיין צלקות הוא שהם קורות או אחרי אירוע שהוא אירוע חבלתי , לאמור טבח שנחתך מסכין, חייל שנשפכו עליו ליטרים של מים רותחים בטמפרטורה של 100 מעלות , או חייל שעבר ניתוח לתיקון מניסקוס , או כל ניתוח אחר אשר הותיר בו צלקות  , או חייל שחס וחלילה נשרף בתאונה או באירוע קשה בתוך טנק .

לגבי חיילים שעברו אירוע רפואי של ,ניתוח לתיקון רצועה או מניסקוס , בשיטה , לפרסקופית , כאן המדובר על צלקות שהן קטנות , לא ממש משמעותיות , אבל בכל זאת רצוי ,לבקש עבורן אחוזי נכות, כי מה רע בעוד חצי אחוז או אחוז שלם , וניתן לבקש אותם מהוועדה שדנה , באיבר הראשי אשר נותח , במסגרת השירות הצבאי , בו התגלתה , בעיה רפואית , שארעה בזמן , ועקב השירות הצבאי

צלקות אשר נמצאות על שטחי גוף שונים 

בתביעה למשרד הביטחון , בגין צלקות , יש להבחין בין מספר מצבים , צלקות בפנים , וצלקות באיזורים אחרים , מצב הצלקות , האם הן מכוערות או לא מכורעות.

המדובר בהגדרות שהן חלקן עניין של הסתקלות, לגבי הפנים ואזורים אחרים , לגבי ההגדרה האם מדובר , בצלקות , מכוערות או לא מכוערות , יש קושי להגיע למסקנה , אובייקטיבית , כי לאדם אחד הצלקת יכולה להראות נוראית , ולאדם אחר הצלקת יכולה להראות פחות נוראית. אבל מכל מקום מה שקובע הוא גודל הצלקחת המיקום שלה ועד כמה היא בולטת.

צלקחת בולטת , היא צלקת טפוחה , בעלת גוון שהוא שונה מגוון העור , של הנפגע , צלקת בולטת היא צלקת בולטת, היא צלקת שממש רואים אותה , והיא גם באופן אובייקטיבי וסוביקטיבי מפריעה לאדם. המונח באופן אובייקטיבי צריך להתפרש ,  לדעתי כמצב בו , כאשר אדם  אחר מסתכל על הצלקת וצריך לשאול את עצמו אם הוא יהיה יכול לחיות איתה , הוא עונה לעצמו תשובה כנה שלא יהיה קשה לו לחיות איתה.

לדוגמא: חתך עמוק על הלחי , שגם לאחר ניתוח , עדין הותיר צלקת , דוגמא אחרת בחורה צעירה שעברה ניתוח להכנסת קנולה , צינור בגרון , ולאחר ההוצאה שלו , נותר חור , החור הזה נסגר , אבל נותרה צלקת במרכז הגרון שלה , וזוהי בהחלת צלקחת בולטת.

המבחן הסובייקטבי של הצלקות , לדעתי נמדד בשאלה , האם הצלקת עצמה גרמה , לפגיעה נפשית , מסוימת , אשר מגבילה , או מקשה על חיו של אותו נפגע , לדוגמא אם אותו אדם בשל הצלקת מתקשה לבוא בחברת אנשים , אשר שואלים אותי , שאלות לגבי הצלקת , והוא מוצא את עצמו כל פעם צריך להסביר , ובעצם חוזר לאירוע הצלקחת ולמצוקה האישית שלו , החיבור של המיקום גודל הצלקת , האיחוי הלא טוב והתגובה הנפשית , החורגת בגלל הצלקחת , והעובדה שלא ניתן להסתיר את הצלקות , הן אשר גורמות לדעתי להבדל בין צלקת משמעותית לבין צלקת שאינה משמעותית.

מקרה אחר הוא צלקחת בבטן , ישנם מצבים שעקב ניתוח  , סובל התובע מצלקחת בבטן שהיא ארוכה , נגיד מאוזר התבור עד לעצם החזה (קסיפוייד) , הצלקת בולטת במעט , ומעבר לכך הצלקחת גם מפריעה לאותו נפגע , היות והוא לא יכול להוריד חולצה וללכת לבריכה או לחוף הים, במצבים כאלו ישנה משמעות לצלקת בגלל המיקום שלה האורך שלה והמגבלות שהצלקת עצמה מטילה על הנפגע.

ועדה רפואית בנושא צלקות

ועדה רפואית בנושא צלקות היא ועדה קצת מיוחדת , ושונה מועדות רפואיות אחרות , ראשית חשוב להבין , ועדה רפואית בנושא צלקות יכולה להיתן לנפגע אחוזי נכות זמניים , במידה והיא חושבת שהמצב ישתפר , שנית אם הוועדה חושבת שהמצב , עתיד להישאר סטטי , התובע יקבל אחוזי נכות קבועים  , דבר נוסף , בכל נושא הצלקות רצוי להבין , אני חושב שכשאנו מדברים על צלקות , צריך לנמק היטב לוועדה ,ולהביא אותה למסקנה לאיזה סוג של צלקות , הצלקת נשוא הדיון שייכת , האם מדובר בצלקת מכוערת שמפריעה , או שהמדובר בצלקת שהיא לא מכורעת ולא מפריעה , לעניין צלקות שהן לא מכוערות ולא מפריעות , חבל להרחיב את הדיבור , הדברים ברורים מאליהם .

לעניין צלקות שהן מכוערות בפנים בצוואר , בבטן בבית החזה , כאן יש צורך לדעתי להכין את את התובע לדיון , להסביר לו מה הוא צריך להגיד לוועדה , ולבקש ממנו לפרט , לא רק מה הוא חש כלפי הצלקת, אלה גם אילו מגבלות הצלקת הזאת מטילה עליו , לדוגמא הוא מתקשה ללכת לים , לדוגמא הוא מתבייש בצלקת בפני בני משפחתו הקרובים , לדוגמא הוא מאוד  היה רוצה שהצלקת כבר לא תהיה איתו , עורך דין שמופיע איתו , בקטע הזה , צריך לקחת את הדברים שהלקוח שלו השמיע בפני הוועדה ולנסות להפעיל את שיקול הדעת שלה , במטרה שהתובע יקבל אחוזי נכות שהם גבוהים עבור הצלקת שלו , בנקודה זו , על עורך הדין להימנע , מלדבר על תחושות אישיות של התובע , הוא לא יכול להיכנס לנבחי נשמתו , זה נשמע לא אמין , הוא צריך לסכם את הדברים , ולתרגם אותם לנוסחא משפטית , לאחוזי נכות אשר הוא מבקש מן הוועדה להיתן לנפגע בגין הצלקת.