טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

ועדה רפואית במשרד הביטחון

ועדה רפואית הנה מעין טריבונל בו יושבים רופאים מכל מני תחומים אשר מתפקדים להקשיב לבעיותיו  של הנבדק , לבדוק אותו רפואית ולקבוע לו אחוזי נכות על פי תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות.

מקום בו לא קיים מבחן ספציפי אשר יש בו כדי לשקף את נכותו של הנבדק קובעת הוועדה הרפואית לנבדק אחוזי נכות על פי מבחן מותאם אשר משקף במידה הקרובה ביותר האפשרית את נכותו של הנבדק.

התיק הרפואי

בפני הוועדה הרפואית עומד התיק הרפואי של הנבדק בו מצויים כל המסמכים הרפואיים אשר נוגעים לעניינו , הוועדה דנה במצבו של הנכה הן לאור החומר הרפואי אשר קיים בתיק והן לאור מצבו של הנבדק כפי שהוא משתקף מהבדיקה הרפואית אותה עורכת לו הוועדה.

סוגי הוועדות הרפואיות

באגף השיקום ישנו מספר סוגים של  ועדות רפואיות:

א.     ועדה רפואית מחוזית .

ב.     ועדה רפואית עליונה.

ג.      ועדה רפואית לפי תקנה 9 .

ד.      וועדה רפואית מסכמת.

וועדה רפואית מחוזית וועדה רפואית עליונה

ועדה רפואית מחוזית וועדה רפואית עליונה אלו שתי סוגי וועדות רפואיות אשר הרכבן נקבע על פי החלטה של יושב ראש הוועדות הרפואיות , אשר דנות במצבו של הנכה העומד לפניהם , ההבדל בין הוועדות הוא במספר הרופאים היושבים בהן וכן בכך שוועדה רפואית עליונה יושבת כטריבונל ערעורי על החלטת ועדה מחוזית . הבדל נוסף הוא בהרכב הרופאים בעוד שבוועדה רפואית מחוזית יושבים שני רופאים , בוועדה רפואית עליונה יושבים שלושה רופאים.

ועדה רפואית מחוזית יכולה להתכנס על מנת לדון באחוזי הנכות של הנכה לאחר שנקבעו לו אחוזי נכות , בפעם הראשונה , וכן לאחר מכן אם הגיש אותו נכה , בקשה להחמרת מצב , שאז ועדה מחוזית דנה בעניינו. 

וועדה רפואית עליונה היא תמיד תהיה ערכאת ערעור על החלטת הוועדה הרפואית המחוזית. הועדה העליונה כערכאת ערעור בוחנת את החלטת הועדה הפראוית המחוזית , יש לה סמכות לאשר אותה לשנות אותה או להפחית את אחוזי הנכות , בדרך כלל , לאחר אזהרה כי זה מה שהיא עומדת לעשות. 

ועדה מסכמת

ועדה מסכמת יושבת בדרך כלל מקום בו היא דנה במצבו של הנפגע והוא נשלח לבדיקות רפואיות אשר לאחר קבלת תוצאותיהן , יש צורך לדון ולסכם את ההחלטה , לכן נקראת וועדה זו כוועדה מסכמת , הנכה יכול להופיע בפני הוועדה ויכול , גם לבחור שלו , החלטה זה היא החלטה חשובה ביותר , אם להופיע שוב בפני הוועדה או לא להופיע בפניה. 

וועדה רפואית לפי תקנה 9

וועדה רפואית  לפי תקנה 9 היא וועדה רפואית מחוזית אשר דנה במצבו של הנפגע הן בפאן של הקשר הסיבתי, הנכות המוסבת אשר נגרמה לנפגע כתוצאה מן הנכות המוכרת , והן באחוזי הנכות של הנפגע בגין הנכות המוסבת , על החלטה הוועדה יש אפשרות לערער לוועדה עליונה , על החלטת הוועדה העליונה יש אפשרות לערער לבית המשפט המחוזי.

ייצוג עורך דין בוועדה רפואית

יש צורך בייצוג עורך דין בפני וועדה רפואית מאחר ועורך הדין יכול להביא את עניינו של הנפגע בצורה מקצועית בפני הוועדה , וכן מאחר והוא יכול לסכם את הממצאים הרפואית וכן לדרוש עבור הנפגע אחוזי נכות אשר משקפים נכונה את מצבו של הנכה .

הייצוג של עורך הדין יכול לסייע לנבדק , הן בהכנה להופעה בפני הוועדה הרפואית , והן בייצוג בפני הוועדה הרפואית , עניין אשר יש בו כדי לסייע לנבדק לעלות את אחוזי הנכות , ובכך לזכות באחוזי נכות גבוהים הרבה יותר מקצין התגמולים. הנטייה לזלזל בייצוג של עורך הדין , כמו במקרה בו סבור הנפגע כי המסמכים אשר מצויים בידיו יהיה בהם כדי להציג את מצבו במקומו , היא הלכה למעשה משגה , שכן תמיד יכול להיות מצב  על פיו הוועדה לא תקרא את אותם מסמכים או שיתכן כי הוועדה לא תתן את הפרשנות הנכונה לאותם מסמכים ולכן מומלץ מאוד להסתייע בשרותיו של עורך דין.

בכבוד רב

גיא בית און עו"ד