טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

הגשת תביעה בגין מחלה בשירות הצבאי 

הגשת תביעה בגין מחלה בשירות הצבאי , כל מחלה אשר פורצת בשירות הצבאי , היא עניין מורכב , שכן בדרך כלל נדרש  להבין לא רק בצד המשפטי של התביעה , אלה נדרש להבין , גם בצד הרפואי של התביעה , ובקשר שבין שני צדדים אלו , שכן חוק הנכים תגמולים ושיקום ,קובע תנאי על פיו , מי שתובע זכות נכות מחלה או חבלה , יוכר בגין מחלה או חבלה אשר ארעה בזמן שירותו ועקב שירותו הצבאי , אלה דברי החוק.

הגשת התביעה מצריכה קודם כל הבנה באיזה מחלה מדובר?

מחלת נפש, מחלת עור, מחלת מעיים , פגיעה בשמיעה , מחלת הסוכרת , מחלה גידולית (סרטן) , וישנה עוד קשת שלמה של מחלות.

כל מחלה ומחלה, מצריכה קודם אבחון מדויק שלה ,על מנת שיהיה ניתן לדעת , ממה התובע סובל , ובכדי לענות על השאלה , על מה אנו מגישים את התביעה למשרד הביטחון , ואם המחלה נגרמה בזמן השירות ועקב השירות.

בהעדר אבחנה מדויקת , רצוי קודם כל לנסות להגיע לאבחנה זו , לחזור אל הרופא  , לבקש אבחון מחדש ,  ואז אפשר לשקול אם להגיש את התביעה , לקצין התגמולים , בלי אבחנה מדויקת התביעה היא חסרת ערך.

מרבית המחלות אשר פורצות בשירות הן מחלות אדיופטיות, מחלות אשר לא ידועה הסיבה לפריצתן.

חלק גדול מן המחלות ,או שהיו קיימות , אצל התובע עובר לשירות , או שפרצו עקב השירות , או שהן חבויות בגופו , ופרצו עקב גורם בשירות הצבאי , אשר הביא לפריצתן.

המילה עקב השירות , למעשה מצריכה , הוכחה של קשר סביתי , ולכל מחלה ומחלה ,כמו לכל פגימה,יש קשר סיבתי אחר , אשר שונה באופיו ובמהותו , ממחלה או מפגימה אחרת , כלומר לא ניתן לטעון את אותן טענות לפריצת מחלת הסוכרת , ולפריצת מחלת הסכיזופרניה.

לדוגמא : אדם שסובל מסוכרת , לא ניתן  , על פי הרפואה , ועל פי הפסיקה , כי יש  לקבוע חד משמעית, כי בין שהסוכרת ,תהיה מסוג 1 או מסוג 2 , זו  נגרמה עקב שירות צבאי , יש צורך לזהות את הגורם הצבאי , שהביא לפריצת המחלה.

מה כן ניתן לומר , במקרה של סוכרת ,  ניתן לומר שאירוע חריג בשירות הצבאי , אירוע חריג משמעותו היא , שהוא חריג ביחס לשירות הצבאי של אותו חייל , גרם לפרוץ הסוכרת , כאשר הסוכרת פרצה בטווח של מספר שבועות מאותו אירוע חריג.

במצב זה הפסיקה , וגם קצין התגמולים , הכירו במי שחלו בסוכרת בזמן ועקב השירות הצבאי .

על מנת שיוכר קשר סיבתי במחלה כמו מחלת הסוכרת , נדרש שהתובע יביא ראיות לקיומו של אותו אירוע חריג , הראיות הן בדרך כלל עדויות של חיילים , מפקדים ,  חברים , הורים אחים , אשר היו עדים , ידעו על מצבו של החייל באותו הזמן בו פרצה הסוכרת , ויכולים להעיד על מצבו.

יאמר כי עדויות אלו ככל שיהיו טובות ויפות , צריכות לעבור את המסננת של קצין התגמולים , אשר אמור לאשר או לשלול את התביעה , משום כך הבסיס לעדויות אלו , הוא קודם כל התצהיר של התובע, אשר צריך להיכתב בצורה מקצועית ביותר , תוך הפרדה בין עובדות מסוימות לעובדות אחרות , וכן תוך הדגשה של העובדות, אשר יש בכוחן לסייע לו להרים את הנטל הדרוש לצורך הוכחת הקשר הסיבתי העובדתי.

הקשר הסיבתי הרפואי , מורכב משני רבדים , הראשון המחלה, השני הקשר של אותו מחלה  לאותו אירוע  עובדתי לו טוען התובע בתביעתו.

צריך להיות קשר בין הטענות העובדתיות למחלה בגינה נתבעת הנכות .  קשר כזה לא יכול להיות קשר רופף הו אצריך להיות מבוסס על ספרות מקצועית , אשר היא מקובלת בעולם הרפואה , ומהווה אסכולה רפואית לכל דבר ועניין, על מנת שיהיה ניתן להסתמך עליה,  בקביעת הקשר הסיבתי שבין המחלה לבין השירות הצבאי.

לסיכום 

אם חס וחלילה חליתה בשירות הצבאי , רצוי להתייעץ עם עורך דין אשר יש לו ידע בתחום.

עורך דין מנוסה בדרך כלל ידע להגיד לך , אם יש טעם בתביעה או אם אין טעם בהגשת התביעה , והדבר יכול לחסוך לך הרבה זמן והרבה כסף.

עורך דין מנוסה יכול לסדר את העובדות, כך שיתאימו לצרכים של הבניית הקשר הסיבתי,  לצורך הכרה במחלה אשר פרצה בזמן ועקב השירות הצבאי.

לכל שאלה צרו עימי קשר

עו"ד גיא בית און