טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

הטיפול בתביעה במחלה במשרד הביטחון 

הטיפול בתביעה במחלה במשרד הביטחון , הוא טיפול הרבה יותר מורכב מאשר בחבלה אשר ארעה בזמן השירות הצבאי. קצין התגמולים , יש לו כללים משפטיים , מומחים רפואיים , ומדיניות , אשר מאחוריה עומד גוף , אשר יש לו שיקולים כלכליים , תקציביים , אשר מנחים אותו האם להכיר או לדחות תביעה של תובע , אשר הגיש תביעה בגין מחלה אשר פרצה בשירות הצבאי.

מסלול הטיפול בתביעה בגין מחלה , אשר ארעה בזמן השירות הצבאי , ובגין מחלה הוא לא שונה בהרבה , אבל השיקולים של קצין התגמולים , השאלה של הקשר הסיבתי הרפואי , וכן השאלה של הקשר הסיבתי העובדתי , כמו גם השאלה של הקשר הסיבתי המשפטי , לאור פסיקותיהם של בתי המשפט יוצרות קושות , או מערימות קשיים בפני תובעים , אשר מגישים את תביעותיהם לקצין התגמולים.

הקשר הסיבתי בין מחל ה לבין השירות הצבאי

הקשר הסיבתי בגין מחלה אשר פורצת בשירות הצבאי , לבין השירות עצמו מצריך הבנה של הקשר הסיבתי העובדתי לבין השירות הצבאי , או האירוע אשר הביא להתפרצות המחלה , לבין מדע הרפואה . המדובר בקשר סיבתי שהוא מאוד מורכב , המדבור בקשר סיבתי , אשר תומן בחובו הבנה של המסד העובדתי של התיק , ושל הפסיקה הרלוונטית לאותו אירוע , לבין המחלה .

הרקע הפרא מורבידי של התובע 

הרקע הפרא מורבידי של התובע , הוא נתון חשוב ביותר , שכן לעיתים בתביעות אשר מוגשות לקצין התגמולים בגין מחלות , סוכרת מחלות נפש , פיברומיאלגיה , ישנו מרכיב תורשתי , מרכיב זה מעולם לא הוכח , וגם כיום אין שום דרך אמיתית להוכיח אותו , שכן אף רופא לא יודע לקבוע אם במצב שבו יש שני בני משפחה שחולים באותה מחלה , התובע ובן משפחה נוסף , מה הסיכוי ומה היא ההסתברות שמחלה דומה תפרוץ בתוך אותה משפחה .

ברם , קצין התגמולים או המומחה מטעמו , יעשו שימוש בנתון זה , בין שהוא מבוסס ובין שאינו מבוסס . תבועים רבים אשר מגישים את תביעותיהם לבד לקצין התגמולים , אומרים לי , אני רק באתי לומר את האמת שלי . במשפטים יש אמת משפטית ואמת עובדתית , המונח האמת שלי היא אמת עובדתי , שלא תמיד נכון וחכם לומר אותה , וכך יוצא שתובעים אשר מגישים תביעות מורכבות מאוד לקצין התגמולים לבד , מספרים באמת את האמת שלהם , אבל , בכך הם פוגעים או מפילים את התביעה אותה הם מגישים תוך אי מתן משקל לעובדה שהם בכלל לא מבינים מה הם עושים , או מה המשמעות הסופית של אמירותיהם.

לאחר מכן כאשר מגיעים לבית המשפט , וכאשר מנתחים את העובודת , נמצא שדבריו של התובע , שהגיש תביעה בגין מחלה היו לא נכונים , או לא מדויקים , אבל קצין התגמולים או המומחה מטעמו עשו בכך שימוש ובעצם התבוע הוא זה שהביא על עצמו הליך משפטי ארוך ויקר שהיה יכול להחסך ממנו אילו רק הוא היה נמנע למהרחיב את דבריו בעניינים שהוא לא בקי בהם , לכן מומלץ בחום , לא להגיש תביעות בגין מחלות מסוימות לבד , שכן הרקע הפרא מורבידי של התבוע יכול לשמש לו לרועץ .

כתיבת  התצהיר בתביעה אשר מוגשת בגין מחלה אשר פרצה בזמן השירות הצבאי

בתביעות אשר מוגשות לקצין התגמולים בגין מחלה , בדרך כלל התבוע נדרש להגיש תצהיר. התצהיר הוא למעשה המסד העובדתי של הקשר הסיבתי , על פי התצהיר נקבעות העובודת , מי שבקי בחומר ומי מייחס לתצהיר מקום של כבוד בתביעה אותה הוא מגיש לקצין התגמולים , התצהיר צריך להיות לא רק מנוסח , אלה גם מוצלב עם החומר הרפואי , אותו יש להזמין , ואותו יש לנחת בצורה נכונה , ולאחר שהתובע מתוצהר בצורה נכונה , ונלקחות ממנו רק העובדות הרלוונטיות לתביעה , עובדות שאינן רלוונטיות לתביעה עדיף שלא יהיו בתצהיר.

לאחר הגשת התהיר והחומר הרפואי , יש למלא את טפוס בקשה לקבלת זכות נכות מחלה , מומלץ גם למלא שאלון , תובע , אשר צריך להגיש עם התביעה , ויש לשלוח את כל החומר לקצין התגמולים .

איך קצין התגמולים בודק את התביעה 

שוב לאחר שלב המיון , וכאשר התביעה מגיעה כבר לקצין התגמולים הוא בודק את התביעה , הוא מזמין חומרים בערך מיום הולדתו של התובע ועד ואחרי יום גיוסו , מכל מוסד אפשרי , הוא בעצם חוקר את עברו של התבוע , ואם אין לו קושי עם התצהיר , או עם המסד העובדתי של התיק הוא מעביר אותו למומחה רפואי , אשר אמור לקבוע האם קיים קשר סיבתי בין המחלה של התובע לבין השירות הצבאי .

שאלת הקשר הסיבתי 

שאלת הקשר הסיבתי היא עניין מורכב ומסובך , ביותר , איך לך דבר שהוא יותר מורכב מזה , לכל מחלה , מחלת נפש , מחלת לב , סוכרת , פיברומיאלגיה, מחלת פרקים , דלקת פרקים , יש קשר סיבתי אחר , בגלל עובדה זו רצוי להתצייעץ עם עורך דין שהוא בקי בתחום על מנת שהוא ורק הוא יקבע אם יתכן מצב של קשר סיבתי , או אם יתכן מצב שאין קשר סיבתי. בדרך כלל עורך דין יודע כיצד , להסתכל על הקשר הסיבתי ומה דרוש על מנת שהתובע יוכר על ידי קצין התגמולים .

אם התובע הצליח להרים את הנטל ולשכנע את המומחה הרפואי מטעם קצין התגמולים בכך שיש להכיר בו אזי התובע יוכר על ידי קצין התגמולים , ויזכה לתגמולים כל חייו .

לכל שאלה אשמח לענות

בכבוד רב

גיא בית און עו"ד