טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

הטיפול בתביעה במשרד הביטחון 

משך , הטיפול בתביעה , במשרד הביטחון , בעניין חבלה , הוא יחסית קצר , במקרים מסוימים ,  ישנם מקרים בהם מדובר בחבלות קשות , ומשמעותיות שבהם , קצין התגמולים ,מגיע לבית החולים בו מאושפז התובע , ועדה רפואית מתקיימת בבית החולים , ונקבעים , לתובע,  אחוזי נכות בבית החולים.  המדובר בתובע , שאפילו לא הגיש את תביעתו לקצין התגמולים , אבל זה מיעוט התביעות אשר מטופלות על ידי משרד הביטחון.

רוב התביעות, אשר מוגשות למשרד הביטחון ,כאשר התובע הגיש אותן ,מספר שבועות לאחר שהשתחרר , ומדובר גם בחבלות בינוניות ,לא צריכות לקחת יותר מחצי שנה עד שנה ,היות והשאלות העובדתיות והרפואיות בתיקים אלו, כמעט ולא , נמצאות במחלקות , (אין מה לברר) , המדובר בתאונות דרכים , תאונות אימונים , אירועים לא ענקיים , אבל משמעותיים .

יתר התביעות כגון תביעות גב , או תביעות שבהן התובע הגיש תבעיה  , לאחר יותר מחצי שנה משחרורו , למשרד הביטחון, יכולות לקחת בין שנה לשנתיים , אני לא מכיר תביעה שלקחה ,יותר משנתיים , כולל קביעת אחוזי נכות בפני ועדה רפואית מחוזית.

דבר נוסף , כשאני מדבר על תביעה, אני מדבר על סך כלל הפגימות שיש לאותו נפגע , לעיתים יש לאותו נפגע , חמש פגימות , פגימה נפשית , פגימה אקוסטית , פגימה בכתף , ופגימה בברך , וצלקות .

כל פגימה היא תביעה , בפני עצמה , ומצריכה בירור שונה ,  ומשרד הביטחון, בדרך כלל מפצל את התיק , בין חבלות לבין מחלות, ומספר קציני תגמולים עובדים על אותו תיק ,וזה לוקח זמן , לעיתים הרבה זמן.

למה להגיש את כל הפגימות בתביעה אחת

לדעתי המקצועית , יש לשאוף להגיש את כל הפגימות , בתביעה אחת , וזאת משני טעמים , הראשון שבהם הוא כי השאיפה בטיפול בתביעה , היא להיתן כיסוי מרבי לכל פגימותיו של התובע.

הסיבה השנייה , היא הזמן , פתיחת תביעה נוספת ,תצריך כמעט אותו מסלול , וככל שהזמן מהשחרור , מהשירות מתרחק , הדברים מתחילים להסתבך , והסיכוי בהצלחת התביעה פוחת.

אבל למה משך הטיפול הוא כל כך ארוך ?

התשובה לכך היא , תשובה מורכבת ,משרד הביטחון ,כשהוא מקבל את התביעה  הוא , מעביר אותה למיון , לא לחדר מיון של בית חולים , אלא ליחידת מיון התביעות , שם התביעה נבחנת , ואחראי המיון, מחליט , מה צריך לעשות עם אותה תביעה.

זה תהליך שלוקח בין חודש לחודשיים ,במיון מחליטים , איזה קצין תגמולים במטה אגף השיקום יטפל בתביעה ומשם, התביעה עוברת לאותו קצין או קציני תגמולים שיטפלו בתביעה.

הטיפול אצל קצין התגמולים 

קצין התגמולים, אחד או מספר קציני תגמולים, מקבלים את התביעה , אם המדובר במשהוא מינורי , או משהוא שהוא לא מינורי , אבל הוא ברור , שאין לגביו יותר מדי שאלות , קצין התגמולים יכול להעביר את התביעה למזכירות וועדות רפואיות, אשר תכנס וועדה רפואית מחוזית  , אבל שוב זה מיעוט התביעות.

הטיפול ברוב התביעות 

אם המדובר בחבלות שהן חבלות גב , או ברכיים , קצין התגמולים, לעיתים קרובות, מזמין חומרים , של התובע , מקופת חולים , מחדר לידה, מטיפת חלב , מלשכת הרווחה המקומית, (בתביעות נפש) , מבית הספר , והזמנת החומרים הזאת לוקחת זמן , שכן עד שקצין התגמולים ,מקבל את החומרים , עניין זה לוקח בין חצי שנה לשנה .

לאחר שהתקבלו כל החומרים , קצין התגמולים בודק את החומרים , את התיק , ומחפש לראות אם היו אירועים בעבר אשר קשורים לאותה ברך ,הוא עובר על החומרים שהתקבלו , מסכם את התיק ומחליט אם הוא צריך להעביר אותו , לבירור עובדתי.

בירור עובדתי 

התובע בתביעתו מציין , עובדות אשר ארעו לו, בזמן השירות הצבאי , בשלב הבירור העובדתי , המחלקה לבירור עובדתי , שזה בעצם חוקר מטעם קצין התגמולים , יוצר קשר עם אותם גורמים , מאמת איתם את הנסיבות העובדתיות , הוא יכול להגיע לאחת משתי החלטות , או שהתובע צודק ודבריו נכונים , או שהתובע לא צודק ודבריו אינם נכונים או מדויקים , על אי דיוקים קטנים , קצין התגמולים פוסח , אבל על אי דיוקים גדולים קצין התגמולים , בדרך כלל דוחה את התביעה. אם קצין התגמולים , החליט שהוא מטפל בתביעה , בתום איסוף החומר , והבירור העובדתי ,  התיק עובר ליועץ הרפואי הראשי, אשר גם הוא עובר על החומר , ומחליט לאיזה מומחה , מטעמו , לשלוח את התיק , על מנת , שיתן חוות דעת , לעניין הקשה הסיבתי , שבין האירוע העובדתי , לבין הפגימה , עליה הוגשה התביעה.

המומחה הרפואי החיצוני מטעם קצין התגמולים 

המומחה הרפואי מטעם קצין התגמולים הוא רופא חיצוני, שעובד עם משרד הביטחון, כיועץ רפואי על דרך של מתן חוות דעת .המומחה הרפואי תפקידו לקבוע האם קיים קשר סיבתי בין העובדות , נשוא התביעה ,  לבין הפגימה (המצב הרפואי), בגינו הוגשה התביעה .

לצורך , מתן חוות הדעת הרפואית מטעם המומחה הרפואי של משרד הביטחון , המומחה הרפואי צריך לזמן את התובע אליו לבדיקה , רפואית , לאחר הבדיקה , המומחה הרפואי  צריך לכתוב חוות דעת רפואית , בסופה הוא צריך לקבוע, האם לדעתו, יש קשר סיבתי בין הפגימה לבין השירות הצבאי ( עקב השירות ) , והאם, צריך להכיר בתובע , ובאיזה קשר סיבתי , של גרימה או של החמרה,  או אם לדעתו אין קשר סיבתי וצריך לדחות את התביעה.

התיק חוזר חזרה לקצין התגמולים 

לאחר שהמומחה, מחזיר את התיק לקצין התגמולים , היועץ הרפואי מטעם קצין התגמולים , צריך לעבור על התיק , במטרה לקבוע אם הוא מאשר , או לא מאשר את חוות הדעת , שנתן המומחה אליו הופנה התיק.  אל תדאגו , בדרך כלל המומחה הרפואי מטעם קצין התגמולים מאשר את  חוות הדעת אשר דוחות את הקשר הסיבתי , וכל חוות הדעת אשר , קובעות כי קיים קשר סיבתי , כזה או אחר , בין האירוע בשירות , הפגימה נשוא התביעה , הוא מאשר אותן , והתיק עובר לשלב הוצאת ההחלטה.

שלב הוצאת החלטה 

לאחר שהיועץ הרפואי , הפנימי היושב במטה אגף השיקום ,  סיים את תפקידו, והחליט מה שהחליט,   התיק חוזר לקצין התגמולים, לצורך הוצאת החלטה, בעניינו של התובע , היות שגם לקצין התגמולים יש שיקול דעת , בדבר קבלה או דחיית התביעה  , גם הוא עובר על התיק, מסכם אותו ובסוף מוציא את ההחלטה , או שהתביעה מתקבלת , או שהיא נידחת.

יחד עם הוצאת ההחלטה , קצין התגמולים שלוח לתובע,   גם מסרון ,הודעת (SMS) הודעת SMS יכולה להיות בנוסח כזה , יצא מכתב ממשרד הביטחון בדואר רשום. זה הסימן לדחיית התביעה.

נוסח אחר של ההודעה , הוא  שהתובע, אם הוא צריך הוא יכול לבקש טיפול רפואי, ותגמולי טיפול רפואי , לא להתלהב, לא כל כך פשוט להוציא ממשרד הביטחון כסף , ומכאן התיק עובר למזכירות הוועדות הרפואיות , לצורך כינוסה של וועדה רפואית.

מזכירות וועדות רפואיות מחוזיות 

במזכירות הוועדות הרפואיות , התיק מגיע לאחראי וועדות רפואיות , מה לעשות יש אחראי כזה , אשר קובע , איזה ועדה רפואית, באיזה הרכב, תדון בתיק. אחראי וועדות רפואיות ,  גם ממלא טופס לוועדה עם הנחיות מסוימות . לאחר שלב זה .התובע צריך להמתין למכתב אשר בו יודיעו לו , מה המועד, לדיון בפני וועדה רפואית.

הוועדה הרפואית המחוזית 

הוועדה הרפואית , אליה מגיע התובע , לצורך קביעת אחוזי נכות , בה הוא צריך להסביר , לחבריה , מה מצבו, ומה הן מגבלותיו הרפואיות עקב הפגיעה  היא הוועדה הרפואית המחוזית.

חשוב להגיד  , לא ההיסטוריה , מחלקת היסטוריה רלוונטית  , במשרד הביטחון, נסגרה לפני שנים רבות מחלקת ההיסטוריה.

התובע צריך להסביר לוועדה ,   מה מצבו היום, ומה המגבלות , מהן הוא סובל היום, על מנת שהוועדה הרפואית המחוזית, תוכל להעריך את אחוזי נכותו , ובכדי , שיקבעו לו אחוזי נכות בגין הפגימה , ממנה הוא סובל, פגימה שכבר בשלב זה , אפשר לקרוא לה נכות.

שלב אחד לפני אחרון התיק חוזר לקצין התגמולים 

לאחר סיום הוועדה הרפואית המחוזית , התיק חוזר מהוועדה הרפואית המחוזית ,  לאחראי וועדות רפואיות , ואם אין לו הערות , או אם הוא לא רוצה להחזיר את התיק שוב לוועדה רפואית  לצורך הבהרה או דיון נוסף, יוצאת החלטה עם אחוזי הנכות , שנקבעו לתובע , בוועדה הרפואית המחוזית.

אפשרות ערעור לוועדה עליונה 

אם התובע , לא מרוצה מהחלטת , הוועדה המחוזית ,הוא יכול לערער לוועדה עליונה  , ערעור כזה מצריך , הבנה של הסיכונים והסיכויים, אשר עומדים מול התובע , ולכך אקדיש פרק מיוחד בעמוד אחר באתר.

התיק עובר לחשב קצין התגמולים 

אם יוצאת החלטה עם אחוזי נכות , התיק עובר , לחשב קצין התגמולים , אשר צריך להעביר את הכסף לתובע.  אם לתובע מגיע מענק , שכן יש לו אחוזי נכות, בגובה שבין 10-19 אחוזי נכות , הכסף יגיע תוך שישים יום , לחשבון הבנק,  אם התובע בוחר לא להגיש ערעור .

אם התובע, יש לו יותר מעשרים אחוזי נכות ומעלה ,  הכסף גם יגיע ככל הנראה, תוך שישים יום , אבל כאן התובע יקבל סכום רטרואקטיבי,  של משך הזמן בו התביעה טופלה , בקצין התגמולים ,  ואת התגמול החודשי אותו יקבל למשך כל ימי חייו .

אם התובע קיבל, בתקופה שבין הגשת התביעה לקצין התגמולים , לבין הוועדה הרפואית תגמולים , מסוג תגמול טיפול רפואי , חשב  קצין התגמולים , אני עד היום לא מבין מכוח מה , מקזז את הכספים שהתקבלו בתקופה זו , ושולח לחשבון הבנק את יתרת הכספים , ולאחר כל זאת בא לציון גואל.

שיחה במחוז השיקום 

בסיום כל התהליך המפרך והארוך, יוזמן התובע לשיחה באגף השיקום , בהתאם למחוז אליו הוא שייך.  בשיחה זו, יוסבר לתובע , שכבר הפך לנכה צה"ל ,  מה הם זכויות, ואיך הוא יכול  לממש אותן .

לאחר השיחה , והדרך המפרכת ,  מתחיל תהליך , אשר נמשך למשך כל ימי חייו , של התובע , של תקשורת עם משרד הביטחון , אשר כוללת , טיפול רפואי , העלאת אחוזי נכות , מתן הטבות , הטבות משמעותיות , וטיפול בתביעות להחמרת מצב, ככל ומצבו של התובע הוחמר.

אני בדרך כלל אומר לכל הלקוחות שלי , שיאזרו בסבלנות , כי לגורמים במשרד הביטחון יש זמן , וכי זה גוף ממשלתי בירוקרטי, אשר כמו כל גוף לוקח , זמן להתנהל מולו, ויש לו גם כל מני חידושים , ויש לו גם שיקול דעת , שלעיתים התובע לא מבין אותו , אבל אם כבר נפצעת או חילתה בצבא, עדין זה טוב להיות מוכר על ידי משרד הביטחון , כי באגף השיקום , באמת , יושבים שם אנשים  שיודעים, איך לטפל בנכים , הם לא חוסכים כסף, בנושא הטיפול הרפואי,  אם זה בתרופות , הכי טובות שיש, אם זה בציוד , אם זה בשיקום , יש להם מחלקת שיקום מפוארת , ועובדות השיקום הם באמת הכי טובות שיש.

עובדות השיקום , הן מנוסות הן יודעות מה לעשות , ולכן אם חס ושלום נפצעת כדאי שתדע , אתה באמת בידיים טובות , גם אם לעיתים קשה מול הגוף הזה שקוראים לו משרד הביטחון אגף השיקום.

והכי חשוב שתהיו לי בריאים.