טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

סעד ארעי וצו ביניים

מי שמגיש עתירה מנהלית לעיתים המדובר במצב בו זכות ממשית שלו עשויה להיפגע , לדוגמא הריסה של בית . הריסה של בית או פינוי מבית הוא מצב חירום ובמצב חירום נכנסים הסעדים הזמניים אשר עיקר מטרתם היא לשמור את המצב הקיים , נוקדת המוצא לקבלת סעד זמני היא בדרך כלל כאשר קיים סיכוי לעתירה אבל גם אם לא קיים סיכוי לעתירה או שהסיכוי לעתירה נראה נמוך עד לא גבוה , עדין חובה על בית המשפט לשאול את עצמו לאחר הגשת בקשה לסעד זמנים האם יש מקום להיתן סעד זמני מסוג , סעד ארעי או צו ביניים.

מה ההבדל בין סעד ארעי לצו ביניים , ולמה הוא ארעי , סעד ארעי ניתן מקום בו מדובר במצב קיצוני ואין זמן לקבל את תגובת הצד השני שכן הפינוי קרוב , הדחפור כבר בא להורס או אדם עשוי להיות מגורש מן הארץ . אם הבית יהרס לא יהיה טעם לדון בעתירה שכן המדובר במקרה זה על מצב בו יהיה מדובר במעשה עשוי ואז אין מקום לדון בעתירה. במצב זה צריך להגיש בקשה שמגובה בהתצהיר ובראיות אשר עיקרה הוא הגשת  בקשה לסעד שנועד לשמירת המצב הקיים . כלמור שהבית לא יפונה או המבנה לא יהרס או שאדם לא יגורש מישראל , על מנת להפעיל סעד זמני ולקבל אותו מעבר לתשתית הראייתית נדרש להראות את מבחן מאזן הנוחות או למי הנזק הוא הנזק היותר גדול במקרה זה. כלומר השאלה שושאל את עצמו השופט היא מה יקרה במקרה ואני לא אתן את הצו נזקו של מי יהיה יותר גדול של המבקש או של המשיב , במידה ונזקו של המבקש הוא יותר גדול וכבר הוגשה עתירה מנהלית , אזי מכאן יש מקום לדון  במתן הצו שכן אחרת אם לא מה הטעם בכלל יהיה לדון בעתירה. כאן אנו מדברים בסעד מסוג אל תעשה .

צווים הרבה יותר נדירים הם צווים אשר ניתנים במצבים מאוד קיצנויים והמדבר הוא במצווים מסוג צווי  עשה , מדוע המדובר הוא בצו שהוא צו נדיר שכן הצו  הלכה למעשה סוגר את העתירה כלומר במידה ונקבע שאדם לא מגורש מישראל כצו עשה או במידה ונקבע שאסור לגרש אדם מישראל וחובה לתת לו מעמד לא יהיה יכול להתקיים דיון בעתירה ולכן מכאן קיימת בעיה קשה ביותר אשר מכוחה לא ניתן בשלב מוקדם לסגור את העתירה אלה רק במקרים מאוד מאוד נדירים , ולכן יש לזכור צו אשר שומר על מצב קיים הוא צו שקל לתת אותו צו שמשנה מצב קיים הוא צו נדיר אבל אפשר לתת אותו.